وبسایت اختصاصی علی بابایی

وبسایت اختصاصی علی بابایی

ما با سیاست (به معنای امروزی )کاری نداریم .مبنای ما حق است
وبسایت اختصاصی علی بابایی

وبسایت اختصاصی علی بابایی

ما با سیاست (به معنای امروزی )کاری نداریم .مبنای ما حق است

پیام تبریک پایگاه کیاپی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه

سالروز ولادت حضرت فاطمه ی معصومه ، اخت الرضا ، مظهر وفا و سعادت و  همچنین روز دختر بر همه ی مردم به ویژه دختران  

پاک و وفا دار  ایران اسلامی مبارک.

مشکلات آزمون ورودی رشته معماری

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

بنابر رویکرد پایگاه بر شفاف سازی در کلیه امر ، پورتال کیاپی اقدام به انتشار مطلب زیر کرده که توسط یکی از مراجعه کنندگان پایگاه برای ما ارسال شده است . 

 

لازم به ذکر است پایگاه هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص قبول نکرده و انتشار این مطلب تنها و تنها در جهت شفاف سازی می باشد. 

 

«حکایت تکراری برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته معماری در سطح غیراستاندارد،
اعلام نتایج غیرمنتظره و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه در برابر خیل اعتراض داوطلبان

نتایج آزمون ورود به حرفه مهندسان در بخش طراحی رشته معماری برگزارشده در اسفندماه 91 بعد از ارائه توجیهات مختلف توسط دفتر مقررات ملی ساختمان(از قبیل تعداد زیاد داوطلبان، جابجایی در ساختمان مرکز آزمون به منظور حفاظت از برگههای آزمون¬داوطلبان رشته معماری در گرایش طراحی) بالاخره در روز 6 شهریور اعلام شد. اما نتایج این آزمون حتی بیش از نتایج آزمون سال 90 و شهریور 91 همه داوطلبان را متعجب کرد. برخی از موارد قابل بحث و عجیب به شرح زیر است:
1- آمار بسیار پایین قبولی ( در برخی استان ها تعداد قبول شدگان از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است ). که تعدادی از مسئولین پایین آوردن ظرفیت قبولی به کمتر از 5 درصد را عنوان نموده اند که اگر این باشد پس قرار دادن حدنصاب منطقی نیست.حدنصاب یعنی اینکه تمامی کسانیکه بتوانند نمراتی بالاتر از سطح تعیین شده را کسب کنند قبول هستند و ربطی به ظرفیت ندارد و اگر اینچنین است که از هزاران داوطلبی که بعداز چند سال پس از فارغ التحصیلی اجازه شرکت در این آزمون را پیدا کرده اند، تنها درصد اندک و بسیار پایینی صلاحیت قبولی را دارند، پس به نوعی در حقیقت نظام آموزشی و سازمان نظام مهندسی دارای عملکرد بسیار ضعیف می باشد که مهندسینی که وارد بازارکار شده اند و بعضی از آنها خود دفاتر فنی و مهندسی دارند و نقشه های طراحی شده توسط آنها از فیلد کمیسیون نظام مهندسی و شهرداری عبور می کند ولی هیچ کدام صلاحیت طراحی و قبولی را ندارند.

2- نمره کسب شده عده کثیری از داوطلبان یک از پنجاه اعلام شده است.
3-نمره داوطلبان کمی هم که در این آزمون قبول شدهاند اکثرا بیست و پنج از پنجاه بوده که حداقل نمره برای قبولی اعلام شده است.
4-کاهش قابل توجه نمره اکتسابی داوطلبانی که در آزمونهای قبلی نیز شرکت کرده و از تسلط خوبی برخوردار بوده اند و تنها چهار نمره و یا کمتر حتی یک نمره اختلاف تا حدنصاب داشته اند.

5-وجود اخبار غیررسمی از دفتر مقررات ملی ساختمان مبنی بر گمشدن پاسخنامههای امتحانی طی جابجایی ساختمان دفتر مقررات ملی ساختمان که با توجه به این نتایج احتمال صحت این خبر نیز قوت گرفت.

نحوه برگزاری و سوالات خود آزمون نیز ابهامات بسیاری در سال های اخیر داشته بعنوان نمونه می¬توان به اشکال در مقیاس زمین در آزمون آذرماه سال 90 که در سرجلسه با لاک گیری توسط داوطلبا ن اصلاح شد و مدت زمان برگزاری ازمون از 8 ساعت طاقت فرسا به 11 ساعت تبدیل نمود، اشاره کرد و نمونه دیگر آزمون شهریور91 که نحوه سوال و خواسته های طراح در مورد تأمین پارکینگها منطقی نبود. همچنین محل برگزاری آزمون در سال های اخیر اکثرا در فضاهایی غیر از آتلیه بوده که حتی میز سالم هم نداشته بعنوان نمونه امسال دراستان بوشهر حوزه خانمها در کتابخانه فاقد میز طراحی و در خود تهران نیز بعضی حوزه ها در کلاس درس با میزهای معمولی بوده است که اعتراضات صورت گرفته چه در حین برگزاری آزمون و چه بعد از آن نتیجه¬ای در بر نداشته است .
حال بعد از گذراندن آزمون با این شکل برگزاری وتاخیرهای مکرر در اعلام نتایج ،انتشار نتایج موج گسترده ای از اعتراضات داوطلبان را بدنبال داشته که متاسفانه هیچ گونه جواب و توضیح مشخصی در خصوص ابهامات کلی ازطرف مسئولان ذیربط چه در دفتر مقررات ملی ساختمان وچه در سازمان سنجش ارائه نگردیده است . با توجه به وجود ابهامات کلی در این آزمون اکتفا کردن به بررسی اعتراضات دواطلبان که بصورت شخصی و کتبا به سازمان سنجش ارسال نموده¬اند نمی تواند در برگیرنده بررسی جامع وضعیت موجود باشد و این موضوع می بایست با عزم جدی تر توسط مسئولان ذیربط در دفتر مقررات ملی ساختمان ، سازمان سنجش و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پیگیری شود.
با توجه به امکان سلیقه ای برخورد کردن مصححین در بررسی پلان ها پیشنهاد می¬شود از مصححین دیگری در بررسی اعتراضات استفاده شود( هر چند که دادن نمره 1 از 50 به تعداد کثیری از داوطلبان که پلان، نما، برش و تمام موارد خواسته شده را هر چقدر هم ضعیف ترسیم نموده¬ اند به شدت غیر منطقی است ونمی¬تواند ناشی از برخورد سلیقه¬ای باشد). همچنین پیشنهاد می¬شود پس بررسی جامع ابهامات و اعتراضات و اطلاع رسانی جامع توسط مسئولین ذیربط، با توجه به روند اتفاق افتاده در برگزاری ، تصحیح و اعلام نتایج آزمون با برگزاری دوره های آموزشی جبرانی نسبت به کسری نمره داوطلبانی که حداقل 75 درصد نمره قبولی ( 75/18 ) را کسب نموده¬اند موافقت شود تا شاید با اقداماتی این چنینی ضمن باز گرداندن اعتماد به جامعه مهندسین معمار( که تعداد قابل توجهی از آنها هم اکنون نیز در بسیاری از دفاتر فنی و مهندسی مشغول بکار هستند و نقشه طراحی شده توسط ایشان در کمیسیون های نظام مهندسی و شهرداری بر طبق مقرارت ملی ساختمان و تمامی ضوابط فنی جاری تایید می-شود ) شاهد ارتقای جایگاه هویت ایرانی اسلامی و زیباشناختی در حوزه طراحی مجتمع های مسکونی و منظر شهری باشیم.
جمعی از مهندسین معمار کشور ایران اسلامی عزیز
 » 
در صورت پیگیری و اشتباه بودن مطلب فوق از وبسایت حذف خواهد شد.


 این حق را برای مسئولین مربوطه قائلیم تا به این موضوع پاسخ داده  و در وبسایت درج خواهد شد .

منطقه پرواز ممنوع چیست؟

منطقه پرواز ممنوع چیست؟/کدام مناطق سوریه در صورت ایجاد منطقه پرواز ممنوع بمب باران خواهند شد؟


اصطلاح "منطقه پرواز ممنوع" حسن تعبیری است که برای اعلان جنگ و بمباران منطقه مورد نظر بکار می‌رود و آنچه که در پشت این حسن تعبیر نهفته است حمله نظامی به آن کشور است چرا که بلافاصله پس از اعلام منطقه پرواز ممنوع مراکز تسلیحاتی و نظامی آن کشور توسط جنگنده‌های کشورهای اعمال کننده طرح بمباران می‌شود.

این روزها صحبت از ایجاد "منطقه پرواز ممنوع" در بخش‌هایی از سوریه است. شاید یکی از سوالاتی که به ذهن آدمی خطور می‌کند این باشد که "پرواز ممنوع" در اصل به چه معناست. وقتی قرار است در منطقه‌ای پرواز ممنوع اعلام شود چه اتفاقی صورت می‌پذیرد. آیا پرواز ممنوع صرفا ایجاد ممنوعیت در پرواز هواپیماها در آن منطقه است یا اینکه نوعی مقدمه چینی برای حمله نظامی به آن کشور است.


منطقه پرواز ممنوع چیست؟

"منطقه پرواز ممنوع" ((no-fly zone قلمرو یا منطقه‌ای است که در آن هیچ هواپیمایی اجازه پرواز ندارد. این منطقه معمولا در فضای جنگی اعلام و اعمال می‌شود و به نوعی "خلع سلاح در آسمان آن منطقه " است و معمولا از هرگونه عملیات هواپیماهای جنگی در محدوده اعلام شده جلوگیری بعمل می‌آید. هواپیمایی که حریم منطقه پرواز ممنوع را نقض کند با توجه به شرایط اعلام شده مورد هدف قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینکه مفهوم "منطقه پرواز ممنوع " خیلی جدید است و فقط در سه درگیری نظامی تا بحال به اجرا درآمده است مدت زمان و اهداف پرواز ممنوع دستخوش تغییر بوده و هیچ دستورالعمل و قاعده مشخصی برای اعمال یک چنین محدودیتی وجود ندارد.


قوانین بین‌المللی درباره منطقه پرواز ممنوع چه می‌گویند؟

اختیارات قانونی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در "فصل هفتم منشور سازمان ملل" ماده 42 آمده است. مطابق این ماده اگر دیپلماسی موفق به حل و فصل و رفع تهدیدی که متوجه صلح بین‌المللی است نشود سازمان ملل اجازه می‌دهد "عملیاتی همانند تظاهرات، تحریم اقتصادی و عملیات نظامی از هوا، دریا و یا با توسل به نیروی زمینی به اجرا درآید".

ادامه مطلب ...

"دنبال نخود سیاه رفتن" از کجا ضرب المثل شد؟

"دنبال نخود سیاه رفتن" از کجا ضرب المثل شد؟


انواع و اقسام نخودهایی که در ایران به عمل می آید همه به همان صورتی که درو می شوند مورد استفاده قرار می گیرند یعنی چیزی از آنها کم و کسر نمی شود و تغییر قیافه هم نمی دهند مگر نخود سیاه که چون به عمل آمد آن را در داخل ظرف آب می ریزن تا خیس بخورد و به صورت لپه دربیاید و چاشنی خوراک و خورشت شود.

هرگاه بخواهند کسی از مطلب و موضوعی آگاه نشود و او را به تدبیر و بهانه بیرون فرستند و یا به قول علامه دهخدا:"پی کاری فرستادن که بسی دیر کشد." از باب مثال می گویند: "فلانی را به دنبال نخود سیاه فرستادیم." یعنی جایی رفت به این زودیها باز نمی گردد.

اکنون ببینیم نخود سیاه چیست و چه نقشی دارد که به صورت ضرب المثل درآمده است.
به طوری که می دانیم نخود از دانه های نباتی است که چند نوع از آن در ایران و بهترین آنها در قزوین به عمل می آید.

انواع و اقسام نخودهایی که در ایران به عمل می آید همه به همان صورتی که درو می شوند مورد استفاده قرار می گیرند یعنی چیزی از آنها کم و کسر نمی شود و تغییر قیافه هم نمی دهند مگر نخود سیاه که چون به عمل آمد آن را در داخل ظرف آب می ریزن تا خیس بخورد و به صورت لپه دربیاید و چاشنی خوراک و خورشت شود.

مقصود این است که در هیچ دکان بقالی و سوپر و فروشگاه نخود سیاه پیدا نمی شود و هیچ کس دنبال نخود سیاه نمی رود، زیرا نخود سیاه به خودی خود قابل استفاده نیست مگر آنکه به شکل و صورت لپه دربیاید و آن گاه مورد بهره برداری واقع شود.
ادامه مطلب ...